Rase Cailloux a écrit:Tranlate in Perfide please :
Pour le mat :
son gréement actuel ne doit pas être d'origine car, à ma connaissance, il n'y a pas de bas étai avant sur les Flétans, ni même de barres de flèches je présume?
Un mat en alu est plus simple à trouver , mais un mat et bome en bois ont beaucoup plus de caractère, mais presque introuvable d'occasion, du moins en bon état.
Pour le pataras:
la patte d'oie est indispensable car le gouvernail est au centre de la poupe.
Pour les dimensions du mat, bome et gouvernail, se référer aux PDF publiés par l' Admin sur la fiche technique du Flétan, c'est consultable ici :
viewtopic.php?f=24&t=25
Ils sont suffisamment clairs et si on connait la longueur de coque hors tout, il est facile de déterminer les autres dimensions.
Voir aussi les plans du KEFELEG pour le gouvernail.
To Praia, the translation in English of the above message (italics are my own notes, not in the original message)
' As to the mast:
> its current rigging is probably not original, because, as far as I know, there is no front cable on Fletans - and no lateral bars at mid mast ( sorry again, I don't know the technical term in English)
> a metal mast is easier to come by than a wooden one (almost impossible to find second hand), but a wooden mast and boom are much nicer to see.
As to the back cables
> the current system (with two cables, left and right, joining above the boom) is absolutely needed, because the rudder is in the middle of the rear end.
Regarding the dimensions of the mast, boom and rudder , please check the pdf documents under http://guillotjeremie.free.fr/beneteau4ever/viewtopic.php?f=24&t=25. They are pretty clear, and , if you know the overall hull length, you should easily be able to deduce all other dimensions. See also the Kelefeg plans for the rudder.